Etusivu / Tuotteet / Nitro Beast – Lautaesittely

 

Nitro Beast on Nitron parkkilautojen lippulaiva kovaan ajoon, jonka suunnittelusta on vastannut Nitron kovan luokan ammattilaisosasto, eli Sven Thorgren, Torgeir Bergrem, Eero Ettala, ja Marcus Kleveland. 

Beast ei ole mikään aloittelijan lauta, mutta jos tykkäät mennä kovaa ja saada laudan, johon voit luottaa muuallakin kun keväthangilla on Beast  sinulle tehty. Beast on erinomainen parkkilauta, nimenomaan parkin laskuun reileistä hyppyreihin, mitä isompaa, sen parempi. Beast vaatii laskijalta jonkin verran osaamista, mutta jos sinulla on jo parkkilaskun perusteet hallussa ja hyppyreistä pääsee ilmaan ja pyörimään ongelmitta voi Beast nostaa laskemisesi ihan uudelle tasolle. 

Beast on lähimpänä perinteistä camberiä 90-luvulta mitä olen itse lautoja lähivuosina testannut. Kanttipito tuntuu koko kantin matkalla, eikä kärjissä ole yhtään ”helpotusta”. Tämä on tietenkin hyvä ja ”huono” asia. Beast ei anna paljon anteeksi ja temput pitää ländätä raiteille jos mieli pysyä pystyssä. Toisaalta taas lauta menee tasan tarkkaan sinne minne sen käskee mennä. Kovaltakin nokalta sen raapaisee pyörimään ongelmitta. Leikkaussäde on aika leppoisa, Beast tykkääkin mennä suorampia linjoja, eikä se ole mikään vikkelä ”stay low” kääntyilykone, mutta ns. perinteiseen slopestyle laskuun se on erinomainen. Itselläni oli ennen ongelmana monessa asiassa pieni ylikanttailu ennen hyppyrin nokkaa niin Beast jopa rauhoitti omaa laskua ja vähensi ylimääräistä kiemurtelua laitteiden väleissä. Tietynlaisessa hitaiden vauhtien kikkailulaskemisessa Beastin jäykkyyden tuntee ja ne vaatii erityisen hyvää laudan hallintaa ja välillä Beastin kanssa voi tulla vähän kömpelö olo, mutta tähän tottuu ja laudan hyvät puolet ehdottomasti kumoavat sen, että Beast on parhaimmillaan kovassa vauhdissa ja kovaa laskeminenhan on aivan saakelin hauskaa. Hitaissa vauhdeissa se tuntuu omiin taitoihin suhteutettuna välillä vaativalta lankulta, mutta siihen tosiaan tottuu. 

Teknisesti lautaan on ladattu kaikki herkut mitä Nitron tehtaalta löytyy, kuten sinteroitu pohja, Railkiller Edges, Diamond Band ja Ballistic Impact Panels. Ominaisuuksista ei Beastin suorituskyky jää varmasti kiinni. Poppi on hirmuinen, mutta vaatii tosiaan käyttäjältään vähän vauhtia ja poweria jaloista. 

Yhteenvetona: Eerohan vetää Beastilla kaiken (paitsi nykyään puuterit). Se, että Eero käyttää Beastia kadulla, tekee Eerosta vielä triplasti kovemman legendan mitä hän jo valmiiksi on. Se, että Beastin saa tottelemaan ongelmitta pienessä katukikkailussa osoittaa kuinka saakelin hyvä Eeron laskutekniikka on. Eli Beast toimii myös kadulla, mutta itse näkisin sen pääasiallisen paikan parkissa, vauhdissa ja nimenomaan ”slopestylessä”. Eli jos tykkäät vetää reilejä enemmän kovaa kun hiljaa on Beast sinun pelisi. Jos taas tykkään pyöriä hitaista vauhdeista kakkosia sisään ja ulos on tähän käyttöön varmasti parempiakin lautoja. Tämä ei tarkoita, etteikö niitä Beastillä pystyisi vetämään, mutta sun reiligeimin pitää olla oikeasti ”on point”, että tämä onnistuu. En haluaisi pelotella liikaa, sillä Beast on mahtava lauta ja suosittelen ehdottomasti harkitsemaan parkkikoneeksi, mutta tiedostaen vain samalla minkälaiseen laskemiseen ja minkälaisille laskijoille Beast on parhaimmillaan. Jos esim. lasket slopea kisamielessä niin Beast on ehdottomasti harkitsemisen arvoinen lauta, ihan senkin takia, että se ei ole niin keliriippuvainen kun vähän löysempi peli, eikä kisat jää sen takia vetämättä. 

Kokoja löytyy 151, 155, 157 ja 158, joista 157 tälle kaudelle midwide versiona. Midwide on nimensä mukaisesti ”mid”, eikä ihan isompaan jalkaan soveltuva. 11+ kenkiin sovittelisin mieluummin esim. Teamin tai T1:sen virallista wide-versiota. 

Lisätietoja Nitro Finlandin sivuilta

Teksti: Mikko Kempas

Laudasta löytyy myös täysin normia vastaava lauta, mikä on tehty Volcomin kanssa yhteistyössä. Kyseessä on siis sama lauta, mutta eri grafiikat. 
Edellinen

Kommentit

kommenttia

 
 
 
 
 

Tilaa uutiskirje! 

Saat tietoa Suomalaisesta lumilautailusta sähköpostiisi.