DC on puskenut tälle kaudelle ulos Transitors-nimistä webvideosarjaa koko tiimin kanssa. Projektin kuvausvastuuseen on päätynyt KBR:stä tunnettu Petrus Koskinen. Kyselimme Petrukselta kauden fiiliksiä ja käytännön asioita miten Suomen poika on päätynyt kansainvälisille kentille kuvaamaan Torstein Horgmoa ja muita päälliköitä.
Terve Petrus, mitenkäs kausi on tähän mennessä mennyt?
Talvi on mennyt mukavasti. Tosi kiireinen ton DC:n projektin kanssa, mutta mikäpä siinä touhutessa.
Olet päässyt tosiaan DC:n tiimin matkaan toteuttamaan Transitors-videosarjaa, miten tälläinen mahdollisuus tuli eteen?
Toi DC:n projekti on Transworldin tuottama ja siellä jengi on ollut fiiliksissä mun meiningistä, kun oon tehnyt ennenkin yhteistyötä niiden kanssa Insight-leffan ja KBR:n leffojen puitteissa. Niiden content director Nick Hamilton kävi kesällä Suomessa, kun sillä on sukua Suomessa, ja käytiin parilla bissellä ja tuli puheeks et vois duunaa taas jotain yhdessä. Sit alkutalvesta niillä oli muutama projekti tulilinjalla ja ilmaisin mielenkiintoni tätä DC:n sarjaa kohtaan ja siitä se sit lähti purkaantuu.
Minkälainen tuotantotiimi on kasassa, kuinka montaa kuvaajaa ja niin edelleen? Paljonko sulla on vastuuta kokonaisuudesta?
Mä oon pääkuvaaja ja leikkaaja tossa sarjassa eli se on käytännössä mun kädenjälkeä ja visiota koko homma. Laskijoilta ja DC:n puolelta tulee välillä jotain ideoita mitä sit pallotellaan yhdessä. Extra-kuvaajia tulee messiin vähän reissukohtasesti. Välillä on muutama ja välillä ei ketään. Sit joka reissulla on mun lisäks DC:n team manager Bobby Meeks ja valokuvaaja Andy Wright.
Paljonko spotteja metsästetään etukäteen vai menettekö vaan paikalle vähän katsomaan mitä saisi aikaan? Ja paljonko ennakkovalmistelua tällainen projekti vaatii? Kumminkin tiimissä on aika monta seppää suorittamassa.
Aika vähän niitä spotteja tulee etukäteen mietittyä. Ei sitä voi kauheesti suunnitella, kun iso osa laskijoista on ekaa kertaa niissä mestoissa missä ollaan oltu. Et aika spontaanisti mennään sen mukaan mitä löydetään. Tuotannon puolella biisejä ja tarina-ideoita on tullut metskattua etukäteen. Mut ei mitään liian kiveen hakattua. Sit tekniikan läpikäynti et kamerat ja vehkeet toimii. Ja sit tietty tulee ennen reissuja mietittyä homma läpi et mitä ollaan menossa tekee ettei saavu paikalle ihan H. Moilasena.
Olette käyneet Quebecissä kuvaamassa katuspotteja ja Japanissa putskua. Kumman kuvaaminen on enemmän sun mieleen?
Tykkäsin kyl tosi paljon kuvaa Japanissa putskua. Vuorilla kuvaamisessa on jotain kiehtovaa. Tehdä siellä luonnon keskellä siistiä matskua hyvällä jengillä. Toki paljon merkitystä on myös sillä, että oon kuvannut pitkään kaduilla niin vuorilla kuvaaminen on uutta mulle ja uuden oppiminen on jees. Toki ei oo hyvän urbaanireissun voittanutta, mutta jos noita kahta reissuu pitäis verrata niin ehdottomasti Japani.
Minkälaista porukkaa tiimi on, onko tullut hyvin juttuun?
Hyvää jengii kaikki. Osan kanssa läpät kohtaa paremmin kuin toisten eli perussettiä.
Meneekö koko kausi tässä vai ehtiikö toteuttamaan mitään juttuja kotimaassa?
Kyl tää talvi menee aikalailla tässä. Jos nyt pääsis ainakin Lappiin keväthangille laskee niin ois nastaa.
Oletteko sattumalta tulossa Suomeen?
Ei oo reissua suunnitteilla Suomeen tän projektin puitteissa.
Onko DC:n tiimistä joku yllättänyt laskijana?
No ei erityisesti. On se ollut pitkään tiedossa ketkä on kovia. Mut pakko kyl sanoo, et esim. Torsteinin laskemisen näkeminen livenä on aika huimaavaa toimintaa. Se on yhtä hyvä kuin videoilla ja ländää melkein aina. Kunnon snoukkajumala. Ja tääl Itävallassa missä oon parhaillaan oon kuvannut Iikan laskemista niin se tuntuu tietävän kans tosi hyvin mitä tekee.
Pystytkö paljastamaan mitä on vielä luvassa Transitorsin tiimoilta?
Kuun vaihtees tää Alppi-jakso pihalle, jonka jälkeen mennään Whistleriin ja sit ehkä Mammothille loppukeväästä ja sit botslojoo.
Seuraa Petrusta Instassa: www.instagram.com/petruskoskinen